REGULAMIN ORGANIZACYJNY
ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY WE WRONKACH
ROZDZIAŁ I
Podstawa prawna
Środowiskowy Dom Samopomocy we Wronkach, zwany dalej Środowiskowym Domem, jest jednostką organizacyjną Gminy Świętajno działającą na podstawie:
1. Ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2015 r., poz. 163 ze zm.);
2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 roku w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U. z 2010 r., Nr 238 poz. 1586 ze zm.)
3. Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.);
4. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.);
5. Ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 ze. zm.);
6. Ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1202);
7. Uchwały Nr XIV/77/12 Rady Gminy Świętajno z dn. 24 lutego 2012 r. w sprawie utworzenia gminnej jednostki organizacyjnej – Środowiskowego Domu Samopomocy we Wronkach.
8. Uchwały Nr XIV/78/12 Rady Gminy Świętajno z dn. 24 lutego 2012 r. w sprawie nadania Statutu Środowiskowego Domu Samopomocy we Wronkach.
9.Uchwały Nr XXXIX/199/14 Rady Gminy Świętajno z dnia 28 lutego 2014 r. w sprawie zmiany Statutu Środowiskowego Domu Samopomocy we Wronkach.
10. Niniejszego Regulaminu.
ROZDZIAŁ II
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Regulamin organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem”, obowiązuje zarówno personel, jak i uczestników przebywających w Środowiskowym Domu Samopomocy we Wronkach.
2. Przez użyte w niniejszym regulaminie terminy należy rozumieć:
a. Uczestnik – osoba zakwalifikowana do Domu;
b. Zespół – zespół wspierająco–aktywizujący, tj. personel działający na rzecz uczestników Domu;
c. Kierownik – osoba kierująca Domem i reprezentująca go na zewnątrz oraz zarządzająca zespołem wspierająco–aktywizującym;
d. Plan – indywidualny plan postępowania wspierająco–aktywizującego opracowany dla każdego uczestnika.
3. Nie ujawnia się rodzaju schorzenia dla jakiego przeznaczony jest Dom. Na tablicach, pieczątkach i papierach firmowych używa się nazwy Środowiskowy Dom Samopomocy
we Wronkach.
§ 2
Środowiskowy Dom Samopomocy we Wronkach jest ośrodkiem wsparcia
o charakterze lokalnym i ponadlokalnym, dla pełnoletnich osób niepełnosprawnych:
typ A – dla osób przewlekle psychicznie chorych;
typ B – dla osób upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim znacznym i umiarkowanym,
a także z lekkim upośledzeniem, gdy jednocześnie występują inne zaburzenia, zwłaszcza neurologiczne;
typ C – dla osób wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych.
§ 3
Liczba miejsc w Środowiskowym Domu Samopomocy we Wronkach wynosi 40 miejsc.
§ 4
1. Siedzibą Środowiskowego Domu Samopomocy jest mienie komunalne przekazane przez Gminę Świętajno, znajdujące się we Wronkach.
2. Środowiskowym Domem Samopomocy kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Kierownik,
a w czasie jego nieobecności wyznaczony przez niego pracownik.
3. Dom Samopomocy jest jednostką budżetową prowadzącą działalność finansową i księgową na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych i ustawie o rachunkowości.
4. Obsługę finansowo-księgową Domu prowadzi Główny księgowy i ponosi odpowiedzialność za gospodarkę finansową.
5. Środowiskowy Dom Samopomocy funkcjonuje w dni robocze w godz. 6.30 – 16.30, w tym co najmniej przez 6 godzin dziennie prowadzone są zajęcia z uczestnikami, a pozostały czas przeznacza się na czynności porządkowe, przygotowanie do zajęć, prowadzenie dokumentacji.
6. W Domu prowadzi się zajęcia klubowe dla byłych uczestników, którzy ze względów zdrowotnych lub innych życiowych sytuacji w danej chwili nie są w stanie systematycznie uczestniczyć w procesie rehabilitacji oraz dla osób oczekujących na przyjęcie do ŚDS we Wronkach.
§ 5
1. Środowiskowy Dom Samopomocy używa pieczęci podłużnej o treści:
Środowiskowy Dom Samopomocy we Wronkach
19-411 Świętajno, Wronki 36
NIP 847-161-24-45 REGON 281384110
2. Przy znakowaniu pism używa się symbolu „ŚDS”.
§ 6
Środowiskowy Dom Samopomocy we Wronkach jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną gminy zorganizowaną w celu wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej określonych w ustawie o pomocy społecznej i ustawie o ochronie zdrowia psychicznego.
§ 7
1.Opieką Domu objęte są osoby, które wyrażają wolę uczestnictwa, posiadają decyzję administracyjną wydaną przez ośrodek pomocy społecznej.
2.W przypadku wolnych miejsc do Domu mogą być przyjmowane osoby spoza terenu gminy Świętajno w drodze porozumienia zawartego pomiędzy gminami, na podstawie decyzji kierownika ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na miejsce położenia Domu.
3. Dom może dodatkowo zapewniać, w szczególności uczestnikom z zaburzeniami zachowań lub niepełnosprawnością fizyczną, usługi transportowe polegające na dowożeniu na zajęcia
z miejsca zamieszkania lub innego miejsca uzgodnionego z Kierownikiem Domu i odwożeniu uczestników po zajęciach.
ROZDZIAŁ III
Cele i zadania Domu
§ 1
Celem Domu jest:
§ 2
Dom jest w stanie udzielić uczestnikom kompleksowego wsparcia w zaspakajaniu potrzeb oraz rozwiązywaniu problemów i dążeniu do samorealizacji poprzez:
1. trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym: trening dbałości o wygląd zewnętrzny, trening nauki higieny, trening kulturalny, trening umiejętności praktycznych, trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi; zapewnienie bezpiecznych
i higienicznych warunków pobytu i pracy, rozwijanie zainteresowań własnych uczestników
i umiejętności wykonywania czynności życia codziennego, udostępnianie i zabezpieczenie pomieszczeń wraz z wyposażeniem niezbędnym do codziennego przebywania uczestników
i umożliwiającym prowadzenie terapii zajęciowej;
2. trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, w tym: kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami, z innymi osobami w czasie zakupów, w środkach komunikacji publicznej, w urzędach, w instytucjach kultury;
3. trening umiejętności spędzania czasu wolnego, w tym: rozwijanie zainteresowań literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, Internetem, udział w spotkaniach towarzyskich
i kulturalnych; organizowanie imprez kulturalnych, oświatowych, rekreacyjnych oraz pomoc w organizowaniu imprez okolicznościowych;
4. poradnictwo oraz wsparcie psychologiczne dla uczestników, opiekunów i członków rodziny uczestników;
5. pomoc w załatwianiu spraw urzędowych;
6. pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, zapewnienie diagnostyki medycznej, poradnictwa lekarzy specjalistów w Domu lub w poradniach specjalistycznych jako pomoc w zaspokajaniu podstawowych potrzeb życiowych, w uzasadnionych przypadkach zapewnienie możliwości dojazdu na konsultację medyczną (w przypadku braku możliwości samodzielnego zabezpieczenia tychże potrzeb);
7. niezbędną opiekę; kompensacja zaburzonych czynności tak, aby podopieczny mógł jak najpełniej i jak najbardziej samodzielnie funkcjonować w społeczeństwie zgodnie z jego możliwościami psychofizycznymi, organizowanie zajęć terapeutycznych odpowiednich
do możliwości oraz zainteresowań uczestników;
8. terapię ruchową, w tym: zajęcia sportowe, turystykę i rekreację;
9. inne formy postępowania przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy, prowadzenie usług terapeutycznych w formie indywidualnej i grupowej, zgodnie z opracowanym programem indywidualnym uczestnika oraz odpowiednio
do aktualnego stanu zdrowia psychofizycznego, potrzeb i możliwości;
10. Dom umożliwia uczestnikom skierowanym na pobyt dzienny spożywanie gorącego posiłku, przyznanego w ramach zadania własnego gminy i/lub w ramach treningu kulinarnego.
§ 3
Przebieg postępowania wspierająco – aktywizującego:
1. Zespół Domu w pierwszym kwartale pobytu uczestnika w ŚDS dokonuje indywidualnej diagnozy funkcjonowania psychospołecznego i fizycznego, konieczny do dokonania przez zespół wspierająco – aktywizujący oceny możliwości zaproponowania osobie indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego oraz okresu, jaki będzie niezbędny do jego realizacji.
2. ŚDS w oparciu o diagnozę sporządza indywidualny plan postępowania wspierająco-aktywizujący dla każdego uczestnika uwzględniając jego potrzeby i możliwości oraz realizuje na jego podstawie swoje oddziaływania terapeutyczne.
3. Za wdrażanie i koordynację odpowiedzialny jest wyznaczony członek Zespołu.
4. Raz na pół roku Zespół dokonuje weryfikacji indywidualnego planu postępowania wspierająco-aktywizującego celem oceny postępów terapeutycznych każdego uczestnika ze szczególnym uwzględnieniem poprawy funkcjonowania społecznego, zaradności w zakresie umiejętności życia codziennego i wskazania nowych możliwości oraz kierunków dalszego oddziaływania.
5. Członkowie Zespołu prowadzą dokumentację zbiorczą oraz indywidualną dla każdego uczestnika.
6. Plan bieżącej pracy z uczestnikiem oparty jest o wyżej wymieniony indywidualny plan postępowania wspierająco-aktywizujący i sporządzony na okres roku oraz poszczególnych miesięcy.
ROZDZIAŁ IV
Organizacja wewnętrzna
§ 1
Kierownik – uprawnienia i obowiązki
1. Kieruje Domem i reprezentuje go na zewnątrz.
2.Kierownik rekomenduje do zatrudnienia odpowiednio do potrzeb osoby zgodnie
z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 238 poz. 1586 ze zm.).
3. Zwierzchnikiem służbowym Kierownika jest Wójt Gminy Świętajno.
4. O obowiązkach i upoważnieniach Kierownika Domu stanowi odrębny dokument, tj. zakres czynności kierownika.
5. Kierownik Domu po uzgodnieniu z uczestnikami lub ich opiekunami ma możliwość zamknięcia funkcjonowania Domu na czas ferii lub wakacji na okres nie dłuższy niż 15 dni roboczych, po poinformowaniu z dwutygodniowym wyprzedzeniem organu prowadzącego oraz Wydziału Polityki Społecznej Warmińsko – Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Olsztynie.
6. Kierownik Domu jest odpowiedzialny za opracowanie dokumentów: regulaminu organizacyjnego, programu działalności Domu i planu pracy Domu na każdy rok
w uzgodnieniu z wojewodą.
7. Kierownik Domu lub upoważniony przez niego pracownik organizuje co najmniej raz na 6 miesięcy zajęcia i szkolenie dla pracowników.
8. Kierownik Domu opracowuje sprawozdanie z działalności Domu w roku budżetowym
i przedkłada je organowi prowadzącemu, a także Wydziałowi Polityki Społecznej Warmińsko –Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie w terminie do 15 lutego
po okresie sprawozdawczym.
§2
Personel – obowiązki i uprawnienia
1. W Domu zatrudnia się, odpowiednio do potrzeb, osoby posiadające następujące kwalifikacje zawodowe:
a. psychologa;
b. pedagoga;
c. pracownika socjalnego;
d. terapeutę;
f. instruktora terapii zajęciowej;
g. asystenta osoby niepełnosprawnej;
h. inne specjalistyczne, które będą odpowiadały rodzajowi i zakresowi usług świadczonych
w domu;
i. w domu mogą być zatrudniani inni pracownicy, niezbędni do prawidłowego funkcjonowania domu, w tym opiekunowie i stażyści.
2. Dom korzysta również z innych usług:
a. lekarza – psychiatry jako konsultanta,
b. innych usług zgodnych z potrzebami Domu.
3. Obowiązki personelu:
a. przestrzegać zakresu powierzonych mu obowiązków,
b. przestrzegać zasad współżycia społecznego,
c. szanować godność i prawa uczestników Domu,
d. kształtować swoje relacje z uczestnikami na zasadach partnerstwa,
e. realizować indywidualny plan postępowania wspierająco-aktywizujący poszczególnych uczestników,
f. uczestniczyć w pracach Zespołu i wnikliwie obserwować postępy oraz trudności uczestnika w celu właściwej modyfikacji programu,
g. współpracować z rodzinami uczestników,
h. prowadzić niezbędną dokumentację,
i. przestrzegać ustalonego w Domu czasu pracy i wykorzystywać go w sposób jak najbardziej efektywny,
j. dbać o właściwą i terminową realizację zadań,
k. dążyć do uzyskania jak najlepszych wyników i przejawiać inicjatywę zawodową,
l. przestrzegać dyscypliny pracy, przepisów o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej,
m. przestrzegać przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych (bhp i p.021poż),
n. dbać o mienie Domu oraz używać go zgodnie z przeznaczeniem,
o. podnosić kwalifikacje zawodowe,
p. przestrzegać kodeksu pracy,
r. inne wynikające z zakresu czynności.
4. Pracownik ma uprawnienia do:
a. wsparcia i pomocy ze strony personelu Domu,
b. korzystania z kodeksu pracy i innych przepisów chroniących jego dobro i interes,
c. zapewnienia materiałów i pomocy niezbędnych do przeprowadzania zajęć,
d. zwoływania zebrań Zespołu,
e. koordynacji pracy terapeutycznej uczestników, egzekwowania Regulaminu oraz innych ustaleń podjętych przez Zespół.
5. Personel ŚDS nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy wartościowe przyniesione przez uczestników do Domu.
6. Działania Domu mogą być wspierane przez opiekunów, członków rodzin, wolontariuszy,
o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536) i inne osoby.
§ 3
Uprawnienia i obowiązki uczestników
1. Uprawnienia uczestnika:
a. uczestniczenie w życiu codziennym i zajęciach organizowanych przez Dom,
b. samodzielnego zaspokajania swoich potrzeb,
c. korzystanie z przynajmniej jednego posiłku w ciągu dnia,
d. godnego i partnerskiego traktowania,
e. zgłaszania wniosków i skarg do Kierownika i personelu Domu,
f. motywowanie uczestników poprzez wyróżnianie i nagradzanie.
2. Uczestnik ma prawo skrócić swój dzienny czas pobytu w placówce lub ustalić czasową nieobecność w przypadku, gdy tego wymaga jego stan psychofizyczny.
3. Dom Samopomocy zapewnia warunki do rozwoju grup samopomocowych uczestników, jak również ich rodzin.
4. W ramach działalności Domu, za zgodą Kierownika w wyznaczonych przez niego dniach
i godzinach, mogą odbywać się zajęcia klubowe przeznaczone dla osób oczekujących
na przyjęcie do Domu oraz byłych uczestników.
5. Obowiązki uczestnika:
a. aktywny udział w zajęciach z zachowaniem bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego
co najmniej przez 6 godzin dziennie,
b. aktywny współudział w realizacji indywidualnego planu postępowania wspierająco-aktywizującego,
c. samodzielne, w miarę możliwości zaspokajanie własnych potrzeb,
d. przestrzeganie zasad współżycia społecznego,
e. uczestniczenie w prostych pracach na rzecz Domu,
f. dbałość o mienie Domu i innych osób,
g. przestrzeganie zasad bezpieczeństwa,
h. przestrzeganie Regulaminu.
§ 4
Zasady egzekwowania przestrzegania niniejszego regulaminu Środowiskowego Domu Samopomocy we Wronkach
1. Rozmowa dyscyplinująca z uczestnikiem przeprowadzona przez członka Zespołu.
2. Upomnienie przez Kierownika ŚDS.
3. W przypadku uczestnika, który w sposób rażący i nagminny narusza normy współżycia, porządek i dyscyplinę lub stanowi zagrożenie dla zdrowia innych uczestników
i pracowników, Kierownik może wystąpić do ośrodka pomocy społecznej o uchylenie decyzji kierującej.
ROZDZIAŁ V
Ustalenia końcowe
§ 1
Wszelkie zmiany Regulaminu wprowadza się zarządzeniem Kierownika.
§ 2
Świadczenie usług rehabilitacyjnych i wsparcie psychofizyczne oraz społeczne na rzecz uczestników Domu powinno być naczelną zasadą, którą kieruje się każdy pracownik.
§ 3
Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Środowiskowy Dom Samopomocy we Wronkach